Okouzlující železniční viadukt Novina, který si těžko lze představit bez kulisy v podobě lokomotivy projíždějící v oblaku kouře. Koleje postavené na 14 sloupech o výšce téměř 30 metrů vznikly pro Severočeskou transverzálku. Monumentální stavbě předchází ještě větší tunel procházející skrz Ještědský hřbet, z jehož stavby byl kámen použit právě na viadukt.
Monumentální viadukt nad Novinou nevytvořila umělá inteligence, filmaři ani fotobanka. ho u Kryštofova Údolí, na železniční trase z Liberce do České Lípy. Leží v části Novina a rozhodně ho nepřehlédnete.
1900, 2, 29, 14 a 200 – to není žádný kód ani čísla do loterie – jsou to údaje vztahující se k viaduktu. První vlak přes něj projel v roce 1900 po neuvěřitelných 2 letech stavby, 29 metrů vysoký viadukt podpírá celkem 14 sloupů a dosahuje délky okolo 200 metrů – tady se různé zdroje rozchází až o desítky metrů a my jsme upřímně most nepřeměřovali.
Viadukt vznikl jako součást stavby Severočeské transverzálky.
Autorem trati byl Herrmann Rosche, ředitel ATE. Viadukt veden do oblouku a předchází mu 800 metrů dlouhý tunel, který prochází Ještědským hřebenem. Kámen vytěžen při stavbě tunelu byl použit na stavbu viaduktu.
O pár set metrů dál stojí ještě jeden viadukt, znatelně menší, ale stejně fascinující. Dlouhý je „jen 127“ metrů a vysoký 17, i tak je vskutku velkolepá podívaná, na kterou se vám možná bude hodit třeba náš tip na cyklovýlet.
Přes viadukt Novina a tunelem projíždí osobní vlaky z Liberce do České Lípy, vystoupit můžete na železniční stanici Novina a kochat se zblízka.
Na jídlo doporučujeme se zastavit v Hospodě U Kryštofa v Kryštofově Údolí, kde můžete i ochutnat pivo z Pivní stezky – Beranův pivovar.